Pages

Sunday, January 16, 2011

Home » , » celik emas part 1

celik emas part 1

Baru saje semalam pergi seminar pelaburan emas...selepas dengar semakin terbuka pulak minda aku dengan pelaburan emas ni..risiko emas ni memang amatla rendah..okla...bila sebut pelaburan emas mungkin ramai orang takut..mesti ramai yang cakap harga emas dah tinggilah,tahun lepas pun dah naik banyak...boleh ke naik lagi...rasanya kita takkan tau, sebabnya banyak faktor yang mempengaruhi turun naik harga emas ni...rasanya kalau tahun 2009 dulu kalu kita cakap pasal pelaburan emas kot,orang akan cakap macam tu tapi kita tengok 2010 emas naik lebih tinggi dari 2009...pada waktu gawat 2008, emas boleh jugak naik walaupon amat sedikit.emas bukan saja satu pelaburan tapi kita boleh mendidik diri kita untuk menyimpan emas berbanding dengan duit...okla aku tunjuk satu case study,yang mana satu orang yang bijak menyimpan..aku amik contoh pada tahun 70an dimana harga emas hanya RM 30/g..
sorang tu simpan dalam bank rm30 dan tak keluarkan sehingga sekarang dan sorang tu beli emas 1gram emas dan letak bawah katil sampai sekarang..duit tu tetap akan Rm30 dan harga emas pulak naik..drpd tu aku rase korang akan nampak siapa lagi bijak,so kita jangan fikir pasal pelaburan tapi kita didik minda kita supaya ada duit lebih beli emas jangan simpan bank...

case study 2...ok kte tengok harga kambing pada zaman rasulullah hanya satu dinar tapi sekarang rasanya boleh tak beli kambing tak satu dinar.boleh kan..aku rasa kambing pon akan pelik macam gambar kat bawah ni..sedangkan bukan harga dia tak naik tapi harga dinar tu yang naik..




p/s-Kalau takut dilambung ombak,jangan berumah di tepi pantai...tapi kalau pantai tu kat port dickson apa salahnya kita buat rumah sebab ombak dia tak sebesar mana pon...heheh

3 comments:

Miecyber said... [Reply to comment]

Saya pun berminat dengan pelaburan emas cuma belum mulakan langkah jer..

Kempen Tahun Kelawar

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

yang penting melabur emas kat tempat yang betul dan tahu instrumen apa sebab emas ni macam2 jenis, i.e. barang kemas, jongkong emas, syiling emas, akaun emas dan macam2

faiz said... [Reply to comment]

btol tu yang penting...kita faham ape kelebihan dan kelemahan setiap jenis emas.kite jugak kene faham adakah kita sekadar menyimpan emas untuk tunggu kenaikan harga atau kite nak rolling untuk tambah emas kite..