Pages

Monday, January 31, 2011

Home » , , , , » Sedarkah kita..tulisan itu...

Sedarkah kita..tulisan itu...

Entry hari ni aku nak beri sedikit kesedaran kepada korang tentang kenapa raai orang muda sekarang banyak tidak boleh membaca Al-Quran....okla tulisan yang kita gunakan sekarang ni dikenali dengan tulisan rumi..dan tulisan rumi ni berasal dari roman...Sepertimana kita tahu yang rom ni ialah salah satu negara yang kuat semasa kegemilangan Islam..
Sedarkah kita..tulisan itu...

Berapa lama rasanya tulisan rumi ni digunakan untuk menggantikan tulisan jawi yang satu masa dulu pernah digunakan untuk secara meluas..kita merdeka sudah 53tahun,sebelum merdeka kita guna tulisan jawikan,so,baru 53 tahun tulisan rumi ni digunakan..tulisan rumi ni sebenarnya telah dibawakan oleh orang omputih semasa negara kita dijajah tapi time tu kita masih memakai tulisan jawi...tulisan ni mula merebak selepas kita mencapai kemerdekaan, maknanya tulisan ni telah diperkenalkan oleh pemimpin melayu kita juga...

Ok berbalik kepada kesan tulisan rumi ni sebenarnya,sejak budak-budak lagi kita dititikberatkan dengan tulisan ABC tu,so ianya menular dalam hidup kita sejak kecik lagi.Bacaan Mukadaam hanya diajar lepas kita mengenali bacaan rumi dan menyebabkan budak-budak lagi susah membaca Al-Quran berbanding bacaan rumi.Maknanya satu pengaruh freemason iaitu menghapuskan golongan membaca Al-Quran dah berjaya..hanya dengan menukar tulisan..

Semua orang dah tahu tentang freemason ni..tak payahla aku nak terangkan lagi..Betulkah bentuk-bentuk freemason yang ada di malaysia secara kebetulan...sebagai contohnya pada tahun lepas telah keluar dalam surat khabar utusan tentang Anugerah Kepimpinan Belia Rotary (RYLA).

SEREMBAN 13 Feb- Kelab Rotary Negeri Sembilan menyasarkan 100 BELIA berumur 18-30 tahun dari seluruh negara menyertai program Anugerah Kepimpinan Belia Rotary (RYLA) pada 4-7 Mac ini..

Program ni sebenarnya telah lama dijalankan oleh Kelab Rotary Antarabangsa.Kelab ni ditubuhkan sebagai menyahut seruan daripada pemimpin Yahudi ketika itu (Theodore Hertzel) yang juga seorang freemasonary untuk mempelbagaikan cabang-cabang pergerakan mereka. Ditubuhkan oleh salah seorang anggota freemasonary yang bernama Paul Harris,seorang peguam.Korang boleh tengok sejarah kelab ni di sini.Boleh pulak media tulis tentang nak join RYLA ni sedangkan waktu tu sedang kecoh tentang freemason pasal AJL.Cubala pihak media keluarkan sesuatu yang menaikkan semangat belia untuk memperjuangkan agama Islam.

Credit:Addy Haikal

p/s-Janganla kita terpengaruh dengan dakyah yahudi ni.Bukan aku nak surauh tulisan rumi ni ditukar tapi cuba ajar anak -anak ni tulisan jawi terlebih dahulu.