Pages

Friday, February 18, 2011

Home » , , » cikgu oh cikgu....

cikgu oh cikgu....

Assalamualaikum...

Hari ni rasa macam nak cerita pasal cikgu...walaupun aku ni bukan latar belakang pendidikan tapi mak ayah aku dulu merupakan seorang cikgu...banyak juga la keluhan aku dengar tentang cikgu ni dari mak ayah aku terutamanya tentang bonus dan intensif...kalau kita tangok kalau intensif dan bonus yang diberi oleh cikgu kebanyakannya kepada guru besar,pengetua dan penolong kanan...kalau penolong kanan pun penolong kanan HEM je yang dapat...macam mak aku penolong kanan koko memang tak pernah dapat bonus-bonus ni....macam tahun lepas rasenya bila kerajaan umumkan bonus untuk cikgu...time tu hanya guru besar,pengetua dan penolong kanan HEM saje dapat bonus...memang kecewa mak aku time tu,dah la mak aku nak pencen tu...baru-baru ni TPM mengumumkan intensif untuk guru besar cemerlang sebanyak RM 7500...guru besar jugak yang dapat...memang cikgu cemerlang ada diberi intensif tapi memang jauh berbeza dengan apa yang guru besar yang dapat...sedangkan yang bertungkus-lumus ialah cikgu-cikgu bawahan ni..

Bila cakap intensif untuk guru besar mula la guru besar mula mengerah cikgu-cikgu.Sebelum mak aku pencen awal tahun ni dia selalu mengeluh tentang dokumen-dokumen yang banyak perlu disiapkan...sibuk guru besar suruh buat dokumen-dokumen dan asyik mesyuarat je...mak aku cakap jadi cikgu sekarang ni memang susah berbanding dengan dia mengajar dulu..sebabnya dokumen-dokumen ni la yang banyak menyusahkan..lagi-lagi cikgu-cikgu lama ni yang tak tahu sangat tentang dokumen-dokumen ni..sedangkan pelajaran murid-murid diabaikan...mak aku time tu penolong kanan koko...sibuk dengan nak menang dan jadi juara dalam semua pertandingan...ni semua guru besar yang nak mengejar intensif...hasilnya memang sedikit yang dapat 5A dalam UPSR dekat sekolah tu berbanding sejarah sekolah yang tu yang cemerlang...Aku ingat lagi masa aku sekolah menengah...kiteorang diarahkan pengetua untuk berjaga sampai ke tengah pagi untuk buat hiasan di sekolah...semata-mata nak dapat sekolah terbersih waktu tu...

Lepas tu pasal gaji pulak...memang aku rasa tak setimpal dengan tanggungjawab mereka yang besar...sedangkan cikgu ni tunjang segala pekerjaan di dunia ni..tanpa cikgu mana la diaorang yang hebat-hebat ni dapat masuk univesity...gaji cikgu ni memang jau berbeza dengan gaji lecturer...lagi-lagi yang cigu-cikgu lame yang takde degree macam mak ayah aku..sedangkan aku rasa tugas dieorang lebih besar berbanding lecturer...ye la nak berdepan dengan pelajar-pelajar sekarang ni yang penuh dengan karenah dieornang...samseng,kurang ajar,tak nak belajar dan macam lagi...

Macam-macam lagi la isu-isu dan karenah yang cikgu2 ni kena tanggung...tengok je la kartun2 kat bawah ni..

Karenah bakal isteri yang demand...

Bila berdepan dengan anak orang-orang brader ni..

Isu bawak handphone ke sekolah

Nak layan budak sekolah rendah

Pelajar malu sebab English


Isu penggunaan English dalam Science

Berdepan pelajar malas

Guru besar yang tak pandai memimpin

Bila perempuan dijadikan guru sukan..mak aku sendiri dilantik sebagai p.kanan koko sedangkan tak tahu apa-apa tentang sukan

Isu Bahasa Tambahan

13 comments:

Nur Liyana said... [Reply to comment]

huhuh..memang susah pun..mak kita pun cg gak....hahaha..
kakak kita sedang mwarisi pekerjaan mak yana untuk jd cg jugak...hahahaha

chii said... [Reply to comment]

cabaran utk jd cikgu skrg ni besar..
jentik student skt..x pasal2 kena serang ngan parents..

silap pasal nama pun..kadang2 menjadi isu..

dulu penah gak nak jd cikgu..tp bila pk takut pelajar x leh nk paham..cita2 tu terpaksa di biarkan sepi je..ehehe..

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

seronok baca karton kat atas tu

siTokei said... [Reply to comment]

"sedangkan yang bertungkus-lumus ialah cikgu-cikgu bawahan ni.." aku suka ayat ini, sbb aku punya part hihihihi.....

biasa la bro...ada orang kata polis cepat naik gaji sbb sll bantu gov, tapi cikgu x naik2 sbb cikgu ramai yang pangkah pembangkang...hihihiihi...

alinac lover said... [Reply to comment]

a.a. kan..tp cikgu2 ni sabar je layan kerenah anak murid dorg :)

:: Izz :: said... [Reply to comment]

waaa....best2....
baru terasa profesion perguruan dihargai....

ghost writer said... [Reply to comment]

dulu cikgu mengajar dengan ikhlas nak bantu anak2 murid berjaya.lah ni bila banyak sangat intensif yang nak dibagi ramai makan hati sebab kerajaan tak bersikap adil.memang sangat dikesalkan...


p/s:bego itu 'bodoh'

faiz said... [Reply to comment]

@ghost writer
owh..hahaha..rendah btol bahasa aku..

Miecyber said... [Reply to comment]

Kesian kat cikgu cikgu....

Bank ditipu RM 19 juta

Cikgu Den said... [Reply to comment]

wah hangat juga topik nie.dah adat bila bergelar cikgu

faiz said... [Reply to comment]

@siTokei
btol tu sume nak politik..

Cik Sue said... [Reply to comment]

nasib kan...apa nak buat...cik sue pun teringin nak jadi cikgu tapi tak pas pasai garang bebenor...abis larik semua anak murid ku nnt..he3 =))

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

inilah yang dinamakan, lembu punya susu, sapi yang dapat nama