Pages

Monday, February 21, 2011

Home » , » Moh Belajar Loghat Nogori...

Moh Belajar Loghat Nogori...

Assalamualikum...

Bosan betul aku hari ni terpaksa menuggu di bengkel kereta ni...nasib bengkel ni ada wifi...Kalau tak apa nak buat pun aku tak tahu...aku rasa hari ni aku nak jadi cikgu pulak...kita belajar loghat nogori hari ni...korang mesti dah biasa tengok cerita-cerita yang ada cakap nogori..kebanyakan dieorang just tukar huruf belakang jadi O...tapi sebenarnya loghat nogori kalau yang pekat tu korang memang susah nak faham...aku sendiri pun ade perkataan yang aku tak faham...walaupun keluarga aku memang pure nogori...tapi keluarga aku memang tak mengamalkan loghat-loghat ni...biasanya kiteorng speaking omputih je(speaking la sangat)... Kalau korang jumpa dengan orang pekat loghat cakap nogori ni,bahasa dia memang kasar sikit..Ok...moh kita belajar ye...

first sekali kita belajar vocabulary ye...
1)hongeh-kenyang sangat..
contoh ayat:hongeh botol den makan nasi Hakim ni...lopeih tu minam air tombikai goleih bosar pulak tu...

2)menteneng-gemuk
Dah menteneng dah porut den ni...ekau tak habeih2 suruh den makan jo..

3)ghoman-raut wajah
ko tengok ghoman dio tu...porasan jo lobeih...dahla tak hensem..lopeih tu nak berlagak plak..

4)Mentodaghah-makan tak ingat dunia...heheh...aku tak tahu nak explain camner
ko ni Nabil mentodaghah je kojo ko...mampuih den camni..

Banyak lagi sebenarnya aku nak ajar tapi rasanya ni cukupla...kalau korang rasa nak berguling-guling tergelak pasal loghat nogori korang boleh pergi kat forum ni..

ok sekarang ni korang boleh baca contoh karangan loghat nogori pulak...aku dapat dari forum iluvislam

kek bawah ni ado contoh surat lam bahaso nogori.. sapo yang nak blaja, buleh la gunokan contoh kek bawah ni.. pasti lulus!!! kah kah kah... (sekadar contoh, tiada unsur-unsur berat sebelah dalam politik - dicopy dr email yang diterima) - Rombau tu... kampung laki sey... ish.... kepado pak lah... PM paling sey sayang...I lap u namo sey ni KARIM...pengundi bedaftar DUN CHOMBUNG, PARLIMEN ROMBAU...alaaaa tompek si KERY yg abah'eh JAMALUDIN tuuu...tak kona'???? menantu PAK LAH tu laaaaa...suko bona' sey ngan dio tu...ghaso nk buek menantu lak... sey nulih surat ni bukan apo...sajo yor nk ucap'an timo kasih kek pak lah sobab naik'an hargo minyak ari tu.. lopeh ini bilo hargo minyak naik..hargo barang lain pun naik gak laaaa...banggo boto' sey ghaso...mcm duduk kek LAS VEGAS lak...HIDUP PAK LAH!!!!!!! sey janji ngan pak lah yg sey akan ubah tebiat sey dari makan ikan kombung yg dah merah menyalo mato'eh & pocah bedorai porut ikan tu pado ikan koring yor... sey sanggup bekoban untuk UMNO dan bn.. anak sey yg 7 org tu yg dh buleh buek team futsal tu boleh la bekojo lopeh sekolah buek bantu mak ayah diorang ni haaa...kok tk bekojo pun buleh la jadi mat rompit kek SENAWANG tu...dapek gak la duit sesikit...buleh gak la menoruskan tradisi keluargo sey ni yg nyokong UMNO dan bn ghaso2 sey ni nk ubahsuai bilik bilik yg ado kek ghumah sey...nk buek tompek bolo ikan & tanam sayur cagho hidroponik (apo binchek'eh ni???) sey tepakso tanam kek dalam bilik sobab sey tingga' kek umah flat... rebet yg pak lah bagi kek sey memang melampuh2 lobeh'eh dari keperluan sey.. bilo sey congak2.. sey cumo guno 20 sen yor duit minyak moto sehari.. ado la untung 21 sen...bak kato si SAIDA AF6 'ok la tuuuu' sey tak pakai pon keto... sobab bilo minyak naik hargo.. sey kono jual datsun kotak mancis sey tu.. dapek gak la duit....tokih2 pun ado la hasil'eh.. team futsal sey tu, sey nak suruh eksesais hari2 berjalan kaki tak pun naik beska' poie sekolah...ado la 5 km...dokek yor tuuuuu... walaupon gaji sey ni rm 1000..sbona' eh terlobih cukup untuk keluargo sey... buek permulaan nk ngubah kehidupan sey.. sey tak akan guno'an gulo bilo buek kopi... tak akan guno'an topung untuk buek kodok sey nak ganti'an bogheh ngan ubi... tiap hari sey ngan keluargo akan berposo (kecuali pado hari hari yg dilarang beposo) sey akan buek minyak masak sendiri itu antaro caro sey ngubah caro hidup.. ade banyak laie caro semuo kerano UMNO dan bn... dan sey mintak bona' pak lah naik'an laie hargo minyak yg ado.. bukan tu yorrr.. sey mintak bona' naik'an laie hargo tol sobab org sbolah rumah sey nih org pembangkang. ..dio slalu guno highway, biar padan muko dio...tu la...suko bona' nyokong pembangkang. ..PAKATAN RAKYAT konon...palo hayah dio tu... nnt pak lah buleh la melawat sey dan sedokah pado sey solai kain pelikat bilo dh nak dokek2 pilihanraya nanti... insyaallah kain pelikat tu sey nk bubuh dlm frame dahtu gantung kek rumah.. tapi jangan lupo lak.. pak lah sain otogeraf yor kek kain tu.... jgn lupo pak lah.. naik'an laie hargo minyak.. jgn la diturun'an gaji mentori2 tuuu..siannn diorang...kang apo lak anak bini'eh nk mentodarah.. . sey totap nyokong pak lah.. akhir kato biar pak lah sonang, janji kami papo kedano.. hidup UMNO, hidup bn.. sekian timo kasih.. ps/ sampai'an salam sey kek si KERY samo PATRICK BADAWI tu yor..tak lupo gak tuan punyo syarikat SCOMI...sapo tah namo'eh...lupo lak... pocah kaco, pocah golas, sudah baco, harap baleh.

Lagi satu karangan..sumber: liyanaa


Pagi tu pagi Senayan . Mak ngan abah den takdo kek ghumah . Gi motong gotah kek kobon gotah. Ting ga den, uwan den ngan adik den yang umo lapan taun yo kek ghumah.

Te tibo yo dapo ghumah jighan den molotop!!!. Be lango ngan kuali tohumban kek pintu paga. Uwan den yang tongah ngojoan kekabu tu, dek tergamang eh, biji kekabu di teghajang eh . Lobih sogonggam kekabu di kunyah eh. Den ngan uwan den bekoja nak nolong an jighan den. Umang aii, api nenek moyang bosa eh. Jangan kan nak nolong , dokek pun paneh . Tak ditolongkan jighan, kuk ditolongkan, awak lak moda . Den ngan adik den pun bertinggung lah kek pintu paga nunggu an api padam. Jighan den tah apo lah kabaan eh. Kok idup, ado lah. Tak lamo tu, jighan den pun balik. Ghupo eh dio gi bonda tengok anak eh tangkap ikan. Pueh den kobaan dapo eh tebaka, tak diapik eh . suko bona anak eh dapek ikan bosa. Polak nyawa den.

Yo tak yo, den pun balik ghumah . Kojap tu, den dongar jighan den meghaung . Baghu perasan lah tu . Agak eh, dio nak masak ikan, gi dapo tengok dah hanguh. Kang kok dio datang ngadu kek ghumah den, mau yo den ghembat eh. Pueh den kobaan tadi .
 
p/s-kalau korang tak faham nasib korang la...malas aku nak translate panjang-panjang ni

11 comments:

Cik Sue said... [Reply to comment]

adeh2 pocah perut eden golak...keh3.. =D

:: Izz :: said... [Reply to comment]

hahaha...ada gak akak ipar org nogori...
family diorang mmg pekat loghat nogori...
~~~ incik Faiz, nset LG tu mmg best...
~~~ WiFi of coz ada.... pendek kate sumer ade... =)

Miecyber said... [Reply to comment]

Den torai...den torai....

236 pulau di Malaysia belum ada nama

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

memang unik malaysia kan dengan pelbagai bahasa pertuturan

Nur Liyana said... [Reply to comment]

haahhaa..tak fhm la yana......huhuhu...
poning kepala nie.....aduih!!!1

chii said... [Reply to comment]

ske tgk cite masak lemak cili api..lakonan ebby yus..mmg xleh take it..superb ar dia tu ;p

faiz said... [Reply to comment]

@:: Izz ::
owh ye ke...bgus gak henset tu

faiz said... [Reply to comment]

@Sharinginfoz
memang unik dan pelik

Mr. K said... [Reply to comment]

best2.. hahaha,
next week blaja cakap utara pulak.. :)

intan.maisarah said... [Reply to comment]

berbirat lidah den nak baco ni ha

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

kih kih....atok banggo jadi anak negoghi!!! =)