Pages

Wednesday, March 30, 2011

Home » , » Lalang oh Lalang...

Lalang oh Lalang...

Assalamualaikum..

Lalang merupakan sejenis tumbuhan yang dianggap rumpai.Lalang mudah membiak melalui benih yang ditiup angin, melalui keratan rozobium atau akarnya...so,lalang ni begitu mudah melentuk sana sini bila ditiup angin...

ok..kat atas tu sume mengarut sebab aku taknak citer pasal tumbuhan sume ni...entry ni nak kongsi sikit pasal manusia yang bersikap macam lalang...sikap macam lalang ni selalu berlaku kat orang yang takde pendirian....ikut je cakap orang...kadang-kadang aku rasa orang yang bersikap lalang ni ialah orang yang nak jaga kepentingan diri sendiri...

Orang yang bersikap ni sebenarnye lebih teruk dari lalang sebenar...sebab tumbuhan lalang ni ada gak kepentingan dia...sebab lalang ni boleh mengurangkan hakisan tanah...tapi kalau orang bersikap lalang ni ape plak kebaikan dia...bagi aku mmg takde..orang mcm lalang ni boleh mempecah-belahkan orang adela bagi aku...

Sebab apa sikap lalang ni dapat pecah-belah kan orang...sebab orang lalang ni dia takde prinsip diri...pergi kat si A dia sokong orang tu..pergi kat si B dia sokong orang sana...even dua orang yang disokong tu beri pendapat yang berbeza tentang satu perkara tu..

Pastu mulala si lalang menyampai-nyampai perkara yang si A tu cakap kepada si B...malah si lalang mulala menambah ayat-ayat lain yang menyebabkan kalau kita dengar tu rasa mcm nak sepak laju2 pon ada pada orang yang si lalang tu sampaikan..maka berlaku la salah faham atau pergaduhan antara si A dan si B...sikap lalang ni kalau ada dikalangan saudaramara ke memang bahaya...silap2 boleh putus silaturrahim...dan mungkin akan menyebab dendam antara satu sama lain hingga ke akhir hayat...memang bahaya kalau dendam dibawa sampai mati...

p/s-janganla kita takde pendirian hidup...terlalu ikut cakap orang...hidup pon takkan bahagia kalau jadi lalang ni..

20 comments:

chii said... [Reply to comment]

atau lebih tepat..org ni slalunya nk selamatkan diri sendiri je...

chii pernah berdepan ngan org mcm ni..mmg rasa mcm nak tibai laju2 je..bila org ni kata mcm ni.dia kata ye..sedangkn dalam masa yg sama dia dok kutuk org tu dalam diam

faiz said... [Reply to comment]

@chii
tula..tibai je chii jgn tak tibai...menyakitkan hati...heheh

Fairus Bin Mamat said... [Reply to comment]

JADILAH POKOK BALAK YANG BERDIRI TEGUH..

TAPI KALAU KENA CANTAS / TEBANG REBAH JUGAK.. :)

sahromnasrudin said... [Reply to comment]

lalang nie elok kiter tebas je..bukan setakat takde pendirian..lembik sgt plak tue huhuhhhh

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Lalang tak totap pendirian. Bergerak ikut angin. Kalau manusia dh jadi macam lalang, susahlah. Lagi teruk kalau lalang yang suka laga-lagakan orang

saya_arief said... [Reply to comment]

aku penah jadi lalang kot.
:D

Seksi Bani said... [Reply to comment]

jgn jadi lalang ataupun jalang.. kaka..

p/s: suspens gak.. ingatkan faiz nak buat blog entri khas untuk tumbuhan lalang.. kekeke..

chii said... [Reply to comment]

tul tu tok..kalo lalang2 ni suka laga2kan org..mmg pecah belah la gamaknya nnt

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

penat la nak layan lalang ni...
lalang yg hampir dgn kita la
paling2 makan dalam...



adoii..kite bako je...ehhh..huhuhu

faiz said... [Reply to comment]

@KUREKURE COMEL
penangan hantu kak limah...sekarang ni sume bako je..heheh

lalink7 said... [Reply to comment]

geram ngan lalang niee..kalau ade mesin rumput lalang nak aje mesin leher si lalang2 niee..huhh...

amry said... [Reply to comment]

pada pendapat aku lakan bro..sikap lalang ni boleh accept lagi la.sebab terang2 kan.tapi kalau batu api bro..lagi naya wooo aku cakap.depan kita baikkkk jer...belakang kita dikutuk habis

azzey said... [Reply to comment]

lalang yg sering mengikut tiupan angin..

klik ur HB

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

Hidup mesti ada prinsip

kiwi said... [Reply to comment]

klau org perangai lalang cmni baik tebang je..hehe

intan.maisarah said... [Reply to comment]

lalang.. = talam 2 muka.

sama kah?

faiz said... [Reply to comment]

@intan.maisarah
xsama kot...sebab ade lalang tu dia tak bernuka-muka..

Nabilah Atiqah said... [Reply to comment]

lalang nie kre mcm talam dua mke la kan.....huhuhu....

stuju sgt2....skrg nie pown,mmg rmai yg dh brskap mcm lalang....

♕ Mr.IX ♂ said... [Reply to comment]

orang lalang ni macam batu api la erk....sepandai-pandai tupai melompat jatuh ke tanah juga..dua tiga kucing belari mana nak sama sikucing belang....haha! komen peribahasa lak

Raji berkata said... [Reply to comment]

even susah macam mana sekalipun
even tak ada org sokong kita sekalipun
berdirilah kita di haluan yg kita pilih sendiri
;D
jgn jadi mcm lalang