Pages

Friday, March 11, 2011

Home » , , , » Muhasabah Diri: Firaun Sebelah Aku

Muhasabah Diri: Firaun Sebelah Aku

Assalamualaikum...

Sempena hari Jumaat ni elok la rasenye kalau kita muhasabah diri sikit...hari-hari aku baca surat khabar keluar berita orang meninggal...kemalangan,sakit...baru-baru ni plak masalah kencing tikus plak...semua yang aku baca semuanya masih muda.... kebanyakannya tak sampai pon 40an..kadang terdetik gak dalam hati aku..

"sudah sedia ke aku nak mati ni"
"cukup ke amalan aku sekarang ni"
"macam manela keadaan orang yang meninggal ni dalam alam barzakh..sempat ke dia bertaubat sebelum dia meninggal"

Memang aku ni jenis seseorang yang terlalu memikirkan pasal mati...kadang2 ade orang tu dengar orang mati,die buat relax je...macam takde pape...tapi aku ni jenis yang suka fikir ape yang akan terjadi selepas kita mati...kadang2 ingat mati ni bagus gak sebab dapat muhasabah diri kita selalu...

Mesti korang pelik dengar tajuk entry ni...apa kaitan mati ngan tajuk aku ni...aku cuma nak kongsi ape yang aku dengar dari ceramah dulu...aku mengakui sebelum aku sakit aku tak terpikir langsung nak dengar ceramah agama ni..sampai ada satu hari tu bila mak aku mengajak aku dengar ceramah,aku menjawab,"mak,Faiz dulu sekolah agamala,tiap2 hari dah dengar ceramah"...memang manusia sikap dia cepat puas hati dengan ape yang ada pada diri diaz...sedangkan kita dituntut untuk kejar ilmu hingga liang lahad..

Sebenarnya aku nak cerita pasal hari kebangkitan dimana kita dibangkitkan dari kubur selepas hari khiamat...sebenarnya bila kita dibangkitkan dari kubur tak semestinya kita akan berada di mana tempat kita ditanam...maksud aku kalau korang ditanam di Negeri Sembilan tak semestinya korang akan berada di Negeri Sembilan masa hari kebangkitan..

Kita akan dibangkitkan mengikut golongan-golongan tertentu..kalau cukup amalan korang,insyallah orang disekeliling korang ialah golongan yang soleh...bak kata ustad tu...bayangkan bila korang dibangkitkan..sebelah korang Firaun...depan Abu Jahal,belakang Kemal Ataturk...kat situ pon korang dah digambarkan apa yang korang akan dapat di padang masyar nanti...

Macam tu gakla waktu kite terima buku amalan kita...kalau kita terima tangan kanan insyaallah amalan korang akan dihisab mudah2...kalo tangan kiri amalan korang akan dihisab dengan detail sekali...bila melalui titian mustaqim plak...ade yang lalu selaju kilat...ade yang merangkak dan mcm2 lagi mengikut amalan kita..

p/s-kita disunatkan mengingati mati tapi jangan menyebabkan kehidupan kita terjejas..mati salah satu cara muhasabah diri yang terbaik..

18 comments:

The Bee And The White Roses said... [Reply to comment]

selalu fikir pasal mati..kdg2 jadi seram sejuk sendiri, tanda tan bersedia..pdhl mukmin itu harus sentiasa bersedia mengingati mati..kan??...

faiz said... [Reply to comment]

@The Bee And The White Roses
btol tu...tp jgn sampai kita xdpt menjalani kehidupan harian kita dgn sempurna..

A.s.t.i.n.a said... [Reply to comment]

saat ingat mati itu sungguh menginsafkan.... Y_Y

Seksi Bani said... [Reply to comment]

entry yg baik untuk hari jumaat.. :D

ramai org sekarang lebih ingat mcm mana nak hidup kaya daripada ingat mati.. hehe

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

mokasih faiz ingatkan atok :-)

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

terima kasih ingat mengingati

lalink7 said... [Reply to comment]

muhasabah diri..

sama-sama mengingati mereka yg lupa atau terlupa..suka dengan lagu wali band tuee

ingat mati..ingat sakit, ingatlah saat kau sulit..bla..bla..

best lgu tue

:: Izz :: said... [Reply to comment]

kita disunatkan mengingati mati tapi jangan menyebabkan kehidupan kita terjejas..mati salah satu cara muhasabah diri yang terbaik..

p/s : insyaALLAH.... entry bagus utk ari ini

CaDLyNN said... [Reply to comment]

bagus pengisian entry ni..
semoga dengan ingat mati ni boleh menghindarkan kita dari buat dosa-dosa..

azzey said... [Reply to comment]

mMG BAGUS KLU KITA SERING BERMUHASABAH DIRI KAN..:)

sahromnasrudin said... [Reply to comment]

bagus jika kita selalu ingat mati..ia tanda2 kita ini mendapat hidayah dr Allah SWT :-)

Nabilah Atiqah said... [Reply to comment]

ade sstngh org tue,ble dngr psl mati,bru le ade rse tkut...then,ble dh lme ckit,die dh mle lpe n rse tkut 2 pown hlng...ksmplnnyer,kte sume nie mstilah sntiase dingtkn tntng mati....btol x???...nie pndpt nabilah je tau...hehehe

wawa said... [Reply to comment]

jadi adalah lebih baik jika kita selalu muhasabah diri sblm tidor and minta maaf dgn semua org...==))
jika lakukan setiap hari... pasti kita x lupakan mati..=p

faiz said... [Reply to comment]

@Nabilah Atiqah
btol tu..kite ni mudah lupa

Fairus Bin Mamat said... [Reply to comment]

KITA SAMALAH.. SELALU PIKIR PASAL MATI.. MACAMMANALAH RASANYA HIDUP DI ALAM KUBUR NANTI..

faiz said... [Reply to comment]

@Fairus Bin Mamat
akut bile difikirkan..

Nur Liyana said... [Reply to comment]

betul tue..kita memang kena ingat saat kematian nie..sebab nyer kita kat dunia nie kan sementara saja....
bila kita selalu ingat kematian barula kita akan sedar bhw amaln kita masih kurang lagi...huk3...thnks...perkongsian yg bagus!!!!

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

mina selalu pikir....dpt pulak kerap mimpi arwah mak...sedih....hhmm....