Pages

Monday, March 7, 2011

Home » , , , » Sape nak khatam Al-Quran dalam masa sehari...

Sape nak khatam Al-Quran dalam masa sehari...

Assalamualaikum...

Lepas baca satu entry cinta dalam diam dari bakal guru Izz yang ada menyebut tentang perkahwinan Saidina Ali dengan Saiditina Fathimah aku teringat tentang kebijaksanaan Saidina Ali masa aku dengar satu ceramah...Tak silap aku waktu aku dengar ceramah tu puteri Rasulullah ni bukan saje diminati Saidina Ali tapi ade gak bebarapa sahabat Rasullullah nak mengahwini Saiditina Fatimah ni...tak silap aku termasuklah Saidina Umar...

Kisahnye begini...tak silap aku Rasullullah telah mencabar sahabat2 Rasulullah supaya khatam Al-Quran sebanyak 3 kali dalam satu malam...tetapi pada keesokkan harinye takde sorang yang mampu kecuali Saidina Ali...Saidina Ali menjawab dengan membaca Surah Al-Ikhlas...dan tak silap aku kisah ni salah satu faktor Saidina Ali dipilih mengahwini Saiditina Fatimah..

Tapi bila aku menggunakan khidmat bro Google tentang kisah ni aku tak jumpa...so,kalau aku silap harap dapat dibetulkan...tapi ape yang aku jumpa dari bro Google ni ialah satu kisah bila Rasullullah memberi teka-teki kepada para sahabat Rasullullah...

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya:
Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangka masa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Umar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat.

Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Umar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa  Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

sumber:eforum3

Daripada tu kita boleh lihat betapa pemurahnya Allah kepada hambanya dengan hanya baca surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali bersamaan dengan khatam satu Al-Quran...sekarang ni ramai org beri alasan yang dieorng tak sempat nak bace Al-Quran...so,aku cadangkan sape yang tak sempat tu boleh amalkan surah Al-Ikhlas ni yang aku rase hampir semua umat Islam hafal surah yang pendek ni...

Antara yang lain kelebihan mengamalkan surah Al-Ikhlas:

1)Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu
menuju ke syurga. Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby.

2)Dikisahkan oleh Abdullah bin Abbas meriwayatkan...Rasulullah pernah bersabda yangbermaksud... Katanya nabi saw"ketika aku di israkkan ke langit..aku telah melihat arasy ALLAH beradadi atas 360000 tiang..dan dari satu tiang ke satu tiang yang lainnyamengambil masa 360,000 tahun perjalanannya...Dan di bawah setiap tiang terdapat padang sahara sebanyak 12,000bagi setiap padang sahara itu luasnya mengjangkauperjalanan dari barat ke timur..Dan bagi setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang membaca surah al-ihklas..Apabila selesai membaca semua malaikat itu berkata..."Wahai Tuhan Kami...dan Wahai penghulu kami...sesungguhnya kami menghadiahkan semua pahala bacaan kami..kepada hambaMU yang membaca surah al-ihklas samaada..dia adalah lelaki mahupun perempuan...."
"........Dan sesungguhnya Demi ALLAH yang jiwaku ditanganNYASesungguhnya Qulhuwallahuahadu...itu tertulis di atassayap malaikat JIBRAIL...Allahush Shamad itu tertulis di atas sayap malaikat MIKAIL..
Lam Yalid Walam Yuulad itu tertulis di atas sayap malaikat IZRAIL..dan Walam Yakul lahukufuwan Ahadun terukir di atas sayap malaikat ISRAFIL....dan barangsiapa yang membaca surah al-ikhlas maka seperti dia membaca kitab TAURAT,ZABUR,INJIL dan AL-Quran..."

3)Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya : "Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur'an." Siti Aisyah lalu berkata, "Wahai suami ku, saya tidak mampu khatam Al-Qur'an sebanyak 30 juzuk itu." Apabila mendengar kata-kata Siti Aisyah tersebut, Rasulullah s.a.w. sambil tersenyum lalu menjawab, "Barangsiapa yang membaca 3 kali sebelum tidur, seolah-olah ia telah khatam Al-Qur'an keseluruhannya. " Dari Rasulullah s.a.w.. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a., "Sesiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika dia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali. Ibnu Said Al-Khanafi menerangkan : "Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih atau lepas. Maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sakratulmaut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat."
sumber:luvmalaysia

Kalau korang nak tahu lebih banyak lagi kelebihannya boleh terjah kat sahabatraudhah

p/s- jangan sesekali tinggalkan bacaan Al-Quran

28 comments:

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

tq ilmu....besar jgk kelebihan surah al ikhlas....


selalu rajin baca dalam solat je...

tq sgt2 info...

♕ Mr.IX ♂ said... [Reply to comment]

pernh dgr gak al kisah ni....hehe
selamat beramal...

p/s: lupa lak nk tegur, lebih kurg je template kiter..hehe

Seksi Bani said... [Reply to comment]

alhamdulillah.. bertambah ilmu hari ni.. insyaallah..

Nabilah Atiqah said... [Reply to comment]

btol2...nabilah pown pnah dngr tntg ksh tue...

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

pernah gak dengar mengenai perkara ini. Thanks for sharing

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Mekasih kongsi ilmu =)

faiz said... [Reply to comment]

@♕ Mr.IX ♂
aahkan...tak perasan plak..

Mr. K said... [Reply to comment]

alhamdulillah, aku belajar something yg baru, thanz bro

chii said... [Reply to comment]

kisah saidina ali x pernah dgr..tp kalo surah al ikhlas = khatam al-quran penah dgr gak..

ustazah dulu slalu sarankan baca ayat 3 kul selain ayat kursi ngan doa tdo sblm tdo..so selain dpt hindarkan diri dan family dr perkara x elok...

btw..nice sharing

sahromnasrudin said... [Reply to comment]

terima kasih atas perkongsian ini..bagus untuk amalan kita

CaDLyNN said... [Reply to comment]

yup..pernah dgr kisah khatam al-quran dgn bace surah al-ikhlas 3x ni..sama2lah kite menambah amalan masing2 ye :)

siTokei said... [Reply to comment]

itu la kelebihan suraj al-ikhlas

♕ Mr.IX ♂ said... [Reply to comment]

[komen xde kaitan]

Kad ATM tu sendiri ialah Debit Card...kad atm yg ada Visa tu...yg tu aku guna register paypal...

wawa said... [Reply to comment]

sharing is caring..==))

Nur Liyana said... [Reply to comment]

wah..bgus2!!!!
yana pun tau jugak pasal nie

so amalkan..kalau baca sebelum tidor pun okey kan????

faiz said... [Reply to comment]

@♕ Mr.IX ♂
owh...okey

faiz said... [Reply to comment]

@Nur Liyana
btol tu...amal jgn tak amal..

aleen aiden said... [Reply to comment]

sebab 2 jugaklah kita dgalakkan baca surah ikhlas sblum tdo.sbb kita dpesan utk melengkapkan 3pekara sebelum tdo.
salah 1nya,katam Quran.bila baca surah ikhlas kita umpama dah menghabiskan 30juzuk al quran..


kalau alin salah,tolong betulkan ye..hee

Zyash said... [Reply to comment]

Alhamdullillah....

Cik Sue said... [Reply to comment]

gud sharing... i likeeeee it... =D

Jue said... [Reply to comment]

dh lm juga dgr kisah ni, sejak dgr tu memang tiap2 mlm sy amalkan.. alhamdulillah

Miecyber said... [Reply to comment]

Besarnya fadhilat surah Al Ikhlas...

Gajah liar

Sham said... [Reply to comment]

saya nak saya nak...

nelly said... [Reply to comment]

Surahnya pendek , tapi kelebihannya ....banyak !!
tq ..
=)

zippo oil said... [Reply to comment]

Hebat...info yg terindah bg aku

Fairus Bin Mamat said... [Reply to comment]

ILMU / MAKLUMAT YANG SANGAT-SANGAT BERHARGA TELAH AWAK KONGSIKAN. TERIMA KASIH..

amry said... [Reply to comment]

aku baru tahu kisah ni bro.TQ..tapi janganlah hafal surah tu jer pas tu kata dah khatam quran,kena khatamkan betul2 gak.betul tak bro?

faiz said... [Reply to comment]

@amry
btol tu..nilai khatam betul2 tak same...