Pages

Friday, March 18, 2011

Home » , , , , » Hukum: Ayat Al-Quran pada kad kahwin...boleh ke???

Hukum: Ayat Al-Quran pada kad kahwin...boleh ke???

Assalamualaikum...

Aku tergerak nak buat entry pasal hukum ayat al-Quran pada kad kahwin ni lepas aku terima kad kahwin dari kawan mak aku...aku rase korang semua dah tahu kot hukum dia...tapi saje nak diingatkan semula..kadang2 kita ni terlepas pandang..
Ayat Al-Quran pada kad kahwin...boleh ke???
Tengok contoh kad kahwin kat atas ni...ade tulis satu doa yang hebat...harapan pengantin untuk perkahwinan mereka berkat seperti Nabi Muhammad S.A.W dan Saidatina Khadijah..Nabi Adam dan Hawa..nabi Yusof dan Zulaikha...tapi boleh ke...jawapannye memang boleh dan digalakkan ..

Soalan: Adakah harus menulis Bismillah pada kad jemputan kahwin, memandangkan ia kadang-kadang dibuang di jalanan atau dalam tempat buangan sampah?

Jawapan: Menulis Bismillah pada kad-kad tersebut atau lain-lain seperti surat, adalah suatu yang masyruk (digalakkan). Kerana baginda SAW memulakan surat-surat baginda dengan Bismillah. Dan tidak harus bagi sesiapa yang menerima kad yang terdapat nama Allah atau ayat Quran membuangnya ke dalam tempat pembuangan sampah atau tempat yang tidak dihormati.

Tapi ada masalahnye jugak..korang boleh membuat penerima kad kahwin tu berdosa...kesian plak orang tu kan..

Kata beliau lagi: Jika berlaku yang demikian, maka dosanya ke atas pelaku (yang membuangnya). Adapun orang yang menulisnya, dia tidak berdosa.

sumber:soaljawab

jika orang yang begitu concern dalam hal-hal hukum dan tahu kesucian ayat suci Al-Quran dan khalimah Allah macam korang ni memang takde masalah...kadang-kadang kita tahu tapi leka...terbiar je kad-kad tu bersepah-sepah..Kalau kat rumah korang yang ada kad-kad  kahwin tu simpanla tempat sepatutnya atau boleh dibakar mengikut tertibnya..

Tapi aku rase kalau trend zaman sekarang yang hantar kad kahwin digital kat Facebook tu bagi aku boleh kot..melainkan time korang baca kad kahwin ade plak orang tendang laju2 kat screen laptop korang tu...tu berdosa la orang tu kan..heheh...tapi takkan semua nak hantar kad pakai facebook je kan...habis tu makcik2 yang tak tahu apa erti mouse tu nak campak mane..

 p/s-selamat beramal...

8 comments:

Unknown said... [Reply to comment]

Atok pun kadang2 tersolit colah mano ntah lopeh baco isi kad kawen tu..takut yo di pijak2 anak buah. Atok prefer kad digital yo. Peh baco leh padam an

Unknown said... [Reply to comment]

kad kawen kawan normally chii simpan leklok..

tp slalu gak tgk byk kad yg bersepah2 kt bawah..hurmm

decrewz said... [Reply to comment]

Betul jugak kan.. Nepe x terpikir pasal ni.. Kad kawin jai pun ada ayat al-quran..

saya_arief said... [Reply to comment]

erm2..
hal2 macam ni la yang kita selalu terlepas pandang.

KEBURUKAN BILA TAKDE LETRIK

saya_arief said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Anonymous said... [Reply to comment]

tak tau lagi mcm mana bentuk kad kahwen aku.. kekeke..

Thanks Faiz for the info. Akan diambil perhatian..

Anonymous said... [Reply to comment]

hoho, kalau antar gune facebook, gerenti ade yg terase sebab nanti dorang ckp mcm "apesal pula dia dpt kad, aku tak dapat pula?"

Anonymous said... [Reply to comment]

facebokk boleh jugak..cuma bezanya tak ada kad..cakap ajelah, "encik/cik/tuan/datin/datuk: kad dah habis" ^^,