Pages

Wednesday, April 13, 2011

Home » , , » Fahamila maksud Qada' dan Qadar yang sebenar...

Fahamila maksud Qada' dan Qadar yang sebenar...

Assalamualaikum...

Entry kali ni kita kongsi pasal maksud Qada' dan Qadar yang sebenar...aku tengok ramai yang tak faham maksud Qada' dan Qadar ni terutamanya golongan yang jahil dalam agama ni..Aku nak bincang pasal Qada' dan Qadar ni sebab tak puas hati dengan sikap segelintir manusia yang sibuk menyalahkan Qada' dan Qadar...hari Ahad aritu ada citer pasal artis yang terdedah bahagian tottttt dia kat Melodi...tak payah tulis nama pon korang boleh tahu..memang tak patut Melodi tunjuk gambar2 dia,siap tunjuk anak panah lagi kat bahagian tu..dia tak tahu ke rancangan dieorg ni dilihat sekali budak2 sekolah rendah ni yang mudah terpengaruh dengan segala benda yang ada kat depan dia..

Apa kaitan citer Melodi tu dengan tajuk entry ni...dalam Melodi tu dia ada interview ibu kepada artis tu...dalam interview tu ada mak dia cakap..

"Yang ni semua Qada' dan Qadar dari Allah"

Kalau kita dengar ni antara ayat tipikal yang selalu para artis ni cakap untuk beri alasan supaya dapat lari dari kontroversi dieorg...takpon ayat selalu dieorg cakap.."Allah tu Maha Mengetahui,hanya Allah saje yang tahu apa yang berlaku"...tup,tup dalam baper minggu ternyata kontroversi tu betul...tolongla jangan menggunakan nama tuhan untuk lari dari masalah yang diri sendiri buat...

Kita balik kepada maksud Qada' dan Qadar ni..kita tengok maksud dan erti Qada' dan Qadar ni...

Qada bermaksud pelaksanaan. Adapun qadar bermaksud sukatan.Terbahagi kepada dua bahagian iaitu: Qada Mubram dan Qada Muallaq.

Qada Mubram: Adalah ketentuan Allah Taala yang pasti berlaku dan tidak dapat dihalang oleh sesuatu apa pun. (Contoh: Mati pasti akan berlaku).Firman Allah Taala bermaksud:

Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib.

(Surah al-Anaam: ayat 59).

Qada Muallaq: Adalah ketentuan yang tidak semestinya berlaku bahkan bergantung kepada sesuatu perkara. (Contoh: Panjang umur bergantung kepada menghubungkan silaturrahim dan amal kebajikan yang lain). Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa.

(Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi)
..

Yang orang selalu salahkan ni ialah Qada' Muallaq..Qada' Mualllq ni boleh kita ubah dengan banyak cara.Salah satunya ialah berdoa..So,takdela alasan nak menyalahkan segala yang berlaku terhadap takdir Allah tu..tapi sebelum doa tu kenala berusaha barula doa tu mustajab..tak payahla biar diri kita ni buat sesuatu yang menyalahi syariat Allah...insyaallah kemungkinan perkara yang tak diigini atau fitnah ni takkan berlaku..

Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri (Surah ar-Rad: ayat 11)

sumber:islamgrid
p/s-siapa yang tahu lebih pasal maksud Qada' dan Qadar ni bolehla kongsi sama-sama ye..

17 comments:

chii said... [Reply to comment]

beriman pada qada' dan qadar...
segala ketentuan datangnya dari Ilahi..walaupun kadangkala sukar utk diterima..tp harus juga di harungi..lebih2 lagi bila melibatkan kematian...

~Nabilah~ said... [Reply to comment]

kte kna la trima smua yg Allah tlah tntukn kpd kte...lgpown,briman kpd qada' dan qadar tue kn slah stu rkun iman... :)

Ayie said... [Reply to comment]

dable thumb up..!! hehehe

Wafiy Suzly said... [Reply to comment]

nice postt!!!!

Fizalinolie said... [Reply to comment]

Entri yang menarik untuk semua orang yang kekadang kita alpa dan menyalah ertikan maksud sebenar qada dan qadar...

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

Thanks for sharing, yang penting kita kena fahami betul2 sebelum guna sesuatu perkataan

Miecyber said... [Reply to comment]

Ayat bajet nak lepaskan kesalahan yang telah di lakukan..

Tenaga Turbin Angin di Uruguay

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Bagus entry ni.Atok ngaku, kadang2 atok salahkan qada dan qadar jugak.....kejinya

sahirahmusa said... [Reply to comment]

post yg mnarik =)
dapat muhasabah diri..

aleen aiden said... [Reply to comment]

mekaseh utk in4nye..
yup,da lama perasan jwpan2 tipikal dorang nih..

sahromnasrudin said... [Reply to comment]

trime kasih faiz krn mengingatkan saya....ia satu refreshment yg sgt baik

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

nothing happens by accident? maybe.. *_*

Jue said... [Reply to comment]

malesss nak dgr ayat yg kluar dr mulut artis2 m'sia ni.. hanye sikit je artis yg bercakap guna akal dan iman, yg lain.. paham2 je la..

Seksi Bani said... [Reply to comment]

yaaa ustaz al fadil Faiz... SB insaf lahh...

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

betul la...mina pun geram je dgr masa hari tu...

kemain sokong..adooii..
harap mak dan anaknya blh pelajari dan paham....

lalink7 said... [Reply to comment]

nie mesti kes si minah gedik seksi yang macam har*m kat melodi aritu kan? sakit ati jugak dengar mak die nye statement..nsib petir je xdee time tu..menyampah betul..

masih sokong anak!! memang masuk gaung la jawabnyaa pasni..

Nur Liyana said... [Reply to comment]

thnks ..bagus betull....kita memang kena beriman dgn qada dan qadar....hehe..

yakin Allah dh tentukan yg terbaik buat kita...!!!