Pages

Tuesday, April 19, 2011

Home » , » Tahu pulak nak malu

Tahu pulak nak malu

Assalamualaikum..

Entry ni aku nak kongsi satu kisah berlaku semasa aku tengah berniaga.Kisah seorang gadis yang lebih malu kepada manusia berbanding dengan Allah.Tu la yang berlaku pada segelintir manusia zaman sekarang.Dekat manusia dieorng malu dekat Allah tak malu pulak.Sedangkan malu pada Allah tu yang sepatutnya sebab Allah itu Maha Melihat dan sentiasa bersama kita.

Alkisahnya,sedangkan aku kusyuk meletak sayur pada burger,tiba-tiba Addy bersuara...

"Tahu plak nak malu,pakai tak malu plak"

Aku pun pelik apa yang malu-malu Addy cakap ni.Aku pun pandang ke arah dataran sebelah stall aku.Rupa-rupanya ada seorang gadis Melayu Islam yang tengah sibuk tarik-tarik baju dia nak cover dia punya jamban.heheh..jangan marah gadis-gadis ye sebab aku guna istilah jamban ni.Sebab dia tengah cover pakai seluar yang gila ketat.Dah macam tight pun ada.Nama pun swasta kan.Apa-apa baju pun dieorng boleh sebat pakai.Pastu aku ada terdengar gadis tu cakap kat kawan dia,"malu la" sambil menarik-narik baju dekat belakang dia.

Tula orang zaman sekarang.Demi trend,fesyen dan mungkin pengaruh kawan dieorng sanggup menggadaikan maruah atau melakukan dosa besar.Padahal tak rela pun nak pakai pakaian camtu.Tak payahla sebab fesyen atau trend ni kita buka aurat.Ramai betul aku tengok wanita-wanita tak memahami erti sebenar aurat dan pemakaian tudung ni.Tudung ni bukan just tutup kepala.Tapi hendakla tutap sehingga ke paras dada.Samala macam lelaki.Lelaki ni terlalu mudah aurat dia.Tu pun tak dapat nak dipatuhi.

Aku tengok sekarang ni dah banyak pakaian Muslimah yang lebih trendy,apa salahnya pakai pakaian muslimah tu.Takkan kita sanggup diseksa dalam neraka ni demi duniawi yang paling lama kita hidup pun mungkin80 tahun je.Dan umat rasullullah ni umur 60 tahun tu umur dah kita patut bersedia untuk mati.Kalau mati usia muda dan tak sempat bertaubat.Sendiri ingatla ye.

“Hai Nabi, katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu, dan istri-istri orang-orang mukmin: ‘Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.’ Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal dan oleh karenanya mereka tidak diganggu. Dan ALLAH SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Qs. Al-Ahzab: 59).

Dalam berpakaian, bukan hanya memakai jilbab. Tapi juga menghindari pakaian yang tipis atau ketat yang memamerkan bentuk tubuh: Selain itu yang berlebihan seperti terlalu longgar atau pun yang mewah sehingga riya/pamer juga tidak diperkenankan.

Hadis riwayat Aisyah RA, bahwasanya Asma binti Abu Bakar masuk menjumpai Rasululloh SAW dengan pakaian yang tipis, lantas Rasululloh SAW berpaling darinya dan berkata:“Hai Asma, seseungguhnya jika seorang wanita sudah mencapai usia haid (akil baligh) maka tak ada yang layak terlihat kecuali ini,” sambil beliau menunjuk wajah dan telapak tangan. (HR. Abu Daud dan Baihaqi).

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya..”[An Nuur:31]


p/s-sama-sama kita perbaiki diri

19 comments:

Shamsuddin Amin said... [Reply to comment]

erm... tu la pasal..
byk sgt gadis skrg mcm tu...
dah tau bende tu aurat..
tutup la...
klo flowles x per la...
klo x... huhu hampeh... LoL

adwafarahin said... [Reply to comment]

tula skrg malu x kene tmpt
sye sbg pompuan malu sgt

*bang beger 1..rindu beger abah buat,nk mntk jauh..hehehe
abg buat pon jd la..hahaha

Fizalinolie said... [Reply to comment]

Tu lah yang berlaku sekarang Faiz. Kalau tak ikut peredaran zaman dikata pulak kuno. Kekadang tu kita yang menengok pun Malu. Penah sekali tu kan. Akak kat kedai adalah sorang Minah ni ya Allah pakai seluar ketat dan baju singkat. Adoi bila dia tunduk, nampaklah punggung. Kalau punggung tu cantik takpe lah jugak. Pastu ada sorang mamat ni siap bagitau lagi. Apa guna pakai ketat kalau yang ditayang tu tak cantik. Huh! Hebat jugak mulut lelaki tu. Akak ngan hubby akak masing2 nak tergelak. Padan Muka. Akak rasa minah tu memang marah tgk muka dia tarik muncung berapa entah... Ahaksss.

decrewz said... [Reply to comment]

Dah jadi macam tabiat bro.. Bukan semua la tapi segelintir.. Bila membaer2 pakai tudung, ada ke patut pergi perli..ades...

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

susahnya menjaga aurat kalau tidak dimulakan dari awal. orang sekeliling wajar beri sokongan..

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

ramai betul yang macam ni sekarang

~Nabilah~ said... [Reply to comment]

btol la 2....ble nk pkai tue,x pkir mlu plak....then,tbe2 plak bleh mlu....ape daaa.....hahaha

Ayie said... [Reply to comment]

fesyen blast.. =.=''

Siti Aziz said... [Reply to comment]

same2 doakan biar diorang berubah.. amin..

Miecyber said... [Reply to comment]

Malu tapi malu bikin sendiri....

China miliki 960,000 jutawan

ghost writer said... [Reply to comment]

sudah diperingatkan tapi pengaruh dunia terlalu kuat untuk dihindari..itulah yang akan kita hadapi pada masa ini dan juga pada masa yang akan datang..mungkin akan lebih teruk..

percayalah benda nih semua tak mustahil akan berlaku.

Seksi Bani said... [Reply to comment]

bro, next time, spank jer "jamban" pompuan tu.. hikss..!

sahromnasrudin said... [Reply to comment]

ddidikan dr rumah penting dalam isu aurat nie..agama tidak boleh ditolakansurkan

Fairus Bin Mamat said... [Reply to comment]

perempuan ni, kalau pakai ketat2 serupa takyah pakai ape2.. sama je.. bukanke bagus tutup elok2.. mana maruah korang macam ni.. lepas tu nak kawin taruk mahal2.. bukan ke ramai yang dah tengok rupa bentuk badan korang.. hai.. insaflah..

Raji berkata said... [Reply to comment]

tu la ak pun malu kalau nk pakai baju2 ketat nih..
haii slmt la ak ni lelaki

lalink7 said... [Reply to comment]

hmmm...insaf bace entri niee..kerna aku pun belum sempurnaa untuk menjadi lebih baik...hmmmm

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

kdg2 mina tak paham dgn laki tau...

contoh la...mcm mina sendiri..keluar mmg kompem pkai baju kurung...cuba tutup aurat sebaiknya...


tu pun kena kutuk...kata ketinggalan zaman la...mcm mak2 la....haisshh..


sbnrnya..semua benda tu dari diri sendiri..kalau tak tahan dugaan..
tu jd mcm pompuan tu....


sorry faiz..mina just ckp dari hati..

Nur Liyana said... [Reply to comment]

haahaa....ntah apa2 itu perempuan....
malu pulak..masa pakai tak fikir pulak...
ish grrrrr!!!

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Atok setuju dengan Mina...Minda org kita sekarang "semakin maju"....makin lama makin sendat baju tu...esok2 transparent je....dh nak kiamat dah