Pages

Monday, April 25, 2011

Home » , , » Murid Obesiti Wajib Ikuti Kelas Khas

Murid Obesiti Wajib Ikuti Kelas Khas

Assalamualaikum...

Murid Obes Wajib Ikuti Kelas Khas...Tahniah kepada guru-guru kerana sekali lagi diberi tanggungjawab mengarut disekolah...iaitu program menguruskan murid-murid gemuk...Aku berpendapat benda alah ni tak perlula nak dilaksanakan..Cukupla dengan tugas-tugas mengarut yang banyak dah guru-guru ni dah buat

Persoalan aku sekarang.Apa kaitan pelajar obesiti dengan institusi pendidikan?Come on laa...banyak lagi benda yang guru-guru ni nak focus selain dari obesiti ni...Aku pun tak faham kenapa sekarang obesiti ni jadi isu hangat dekat sekolah.Adakah pelajar ni jadi obesiti disebabkan pergi sekolah??

Pendapat aku la orang-orang obesiti ni disebabkan diri sendiri.Kalau yang masih kanak-kanak tu mungkin disebabkan ibubapa mereka yang tak kawal pemakanan anak-anak dieorng.Lagi-lagi makanan sekarang yang sungguh 'berkhasiat'..So,inisiatif nak mengurangkan orang yang obesiti ni bukan dari sekolah tapi dari rumah.

Aku selalu perhatikan orang-orang yang tergolong dengan obesiti ni.Kadang-kadang aku kesian gak.Tapi bila aku pergi kedai makan dan pemerhatian aku semasa aku berniaga ni.Aku hanya bercakap dalam hati,"patutla ko jadi macam ni"...Aku tengok kalau makan tu memang penuh satu pinggan.Time aku berniaga ni ada gak golongan obesiti ni beli kat aku.Masalahnya lepas dah makan burger pergi plak stall lain beli makanan lain.Memang dieorng ni memang tak fikir langsung pasal kesihatan dieorng.

Sebab tu sunnah Rasul ada mengatakan,"Makan waktu lapar,berhenti sebelum kenyang"..kalau sunnah ni dipegang insyaallah masalah obesiti ni dapat dielakkan..

Kadang-kadang golongan obesiti ni tak boleh kita nak persalahkan 100% pada individu tu.Ibu bapa sebenarnya yang memainkan peranan penting bukannya guru.Sebab golongan obesiti ni dah jadikan tabiat makan mereka sebagai habit.Dah jadi kebiasaan mereka sejak kecik lagi.Kalau setakat kawal makanan dekat sekolah lepas tu buat kelas senaman fizikal tapi dekat rumah makbapak bagi makan makanan menggemukkan,relevan sangat ke inisiatif nak menyusahkan guru ni lagi.Nak kena pantau pastu kena rekod BMI pelajar plak.Tak cukup banyak rekod-rekod yang berlambak ditambah lagi rekod BMI ni.Baikla kerajaan cari jalan macam mana nak mamantapkan kurikulum pembelajaran sekarang ni yang lebih belajar kerana exam ni.

Murid Obes Wajib Ikuti Kelas Khas

p/s-apa pendapat korang tentang golongan obesiti ni..

20 comments:

amny said... [Reply to comment]

perrhhh..ade wat kelas khas plak daa..hhaha..macam2..

Sharinginfoz said... [Reply to comment]

pelik2 betul siap ada kelas pula tu

Otromen Taro said... [Reply to comment]

Harap harap si cikgu tu pun tak obesiti..Kalau cikgu tu obesiti juga ,kena gelok dengan anak murid jer...huhuhuhuhu


2 kembar beradik kongsi tarikh lahir

Wafiy Suzly said... [Reply to comment]

guru patut minta naik gaji,baru fair!

Shamsuddin Amin said... [Reply to comment]

kesian la para guru...
byk bende kene buat...

tapi brp byk yg hargai pranan guru...
akhir2 ni
makin ramai je budak skolah
yg sial x hormat guru...huhu

Afzainizam said... [Reply to comment]

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
Yamaha 135lc dan penjagaan

Honda ex5 dan Honda wave

EEEMMMMM sekarang kementerian sedang tekun cari budak obersiti.... rasanya banyak benda lain yang harus diberi keutamaan dulu... kesian para guru....

Fizalinolie said... [Reply to comment]

Ahakss... Siap ada kelas utk budak obes lagi. Betul kata Faiz tu, sepatutnya benda seperti ini dari rumah lagi... Bukan dari sekolah... Apa kes..

~Nabilah~ said... [Reply to comment]

cian la plak kt ckg2...klau nk krus tue,sume depends kt dri sniri....kna gak ade ksdran yg pntingnyer bdn yg sihat... :)

| gad1s s0ypans | said... [Reply to comment]

terbalik skg kn.....
cikgu pulk yg ambik berat psal kes nie.....
mak ayah budk relex je.....

Suhami Ahmad said... [Reply to comment]

Tugas guru dulu dan sekarang dah lain kan...patutlah anak murid tidak dapat didikan sempurna macam kita dulu2....skrg ni macam2 cikgu nak kena pikir

KUREKURE COMEL said... [Reply to comment]

semuanya bermula dari rumah....
kesian jgk cikgu kan...
haishh...

Nur Liyana said... [Reply to comment]

wah..hahha.,.rasa nak tergelak je..hahhhaa

penat cikgu nk uruskan..
entah apa2!!!!
hahahah

Ayie said... [Reply to comment]

kasihan cikgu-cikgu.. asyik kene hambat je.. gaji tang tu jugak..

lalink7 said... [Reply to comment]

guru malaysia memang superbb!!! beri sokongan moral shj...huhuhu..

blog-tips-kurus said... [Reply to comment]

boleh tak nak join kelas itu? hihi..

chii said... [Reply to comment]

macam2 hal skrg ni..pelik gak ..dulu x pernah pun jd mcm ni...

♕ Mr.IX ♂ said... [Reply to comment]

makin maju kan...td tgk berita jenis makanan kantin pn kena kawal

!! Kodet !! said... [Reply to comment]

Aku setuju . Semua ni sebab diri sendiri yang tak reti nak kawal dan takde semangat jaga badan .

Link di komen :
Blog MrKodet

Mr. K said... [Reply to comment]

xlama lagi ada ckgu pemakanan lak, macam style je.. hahaha

patutnya ibu bapa yg bertgungjwb, kerajaan larang jual nasi lemak pun, sbelum pegi skolah.. dorang dah dok bntai dua bungkus kat umah dah..

amny said... [Reply to comment]

xupdate lagi??